Atllanka

8.5.2008: Klikněte vlevo na Vyhledávání a zadejte co hledáte, např.: Mašínové, islám, socani, atd. Nížeji se Vám zobrazí texty slovo obsahující. Rozklikněte a vyberte si článek. Hezký den, přeje Atllanka… :) … Starší aktuality

Evropští muslimové trojským koněm islámu

S muslimy máme příměří, ne mír

 

Překladatelským dílem Petra Pelikána – českého muslima a arabisty, je tlustý svazek z roku 2008. Jmenuje se Zahrady spravedlivých, častěji se mu ale říká krátce sunna. A nejen znalci vědí, že je pro poznání muslimského světa stejně důležitý jako korán…

 

Rozhovor s autorem překladu

 

Každý ví, že stát se muslimem není obtížné. Odříkáte formuli a stanete se jím. Jak se ale od této víry odstupuje?

  • Za odpadlictví je dle koránu trest smrti. Pokud český muslim, který se pohybuje mezi Holešovicemi a Nuslemi, řekne, že už ho islám nebaví, asi se mu nic nestane. Pokud máte ale širší záběr, cestujete po muslimských zemích, odpadnutí může být problém.
  • Na druhé straně můžete být i hodně vlažný muslim, můžete být „špatný“ muslim, a nic se neděje. Můžete být nepraktikující muslim, můžete dokonce přijít do mešity a přiznat tam, že pochybujete o existenci boha…

 

Když řeknu, že pochybuji o bohu, tak to není totéž, jako když už nechci být muslim?

  • Není to totéž. Na tohle je přiměřená odpověď: Bratře, pros boha, aby ti dal více víry!
  • Je to trochu jako v tom cimrmanovském citátu: Jsem takový ateista, že se až bojím, že mě pánbůh potrestá.

 

Proč jste se vůbec přiklonil k této víře?

  • Měl jsem o islámu určité představy, do kterých jsem si promítal určité touhy a potřeby. Vlastně jsem o něm moc nevěděl.
  • Pak jsem se dostal do kontaktu s opravdovými muslimy a přiznám se, že mnozí z nich mi k srdci právě nepřirostli.
  • Vždycky je ale třeba rozlišovat mezi muslimy jako lidmi praktikujícími jisté náboženství a islámem samotným.

 

Řekl bych, že Evropané mají tendenci vnímat islám jako cosi jednotného. To je ale asi hodně zjednodušující pohled…

  • Ba ne, právě v tom mají pravdu. Islám je jednotný systém, který je stabilní a neměnný. Jenže muslimové jej nikde nepraktikují v jeho krystalické podobě. Mnohde je promísený se společenskými a kmenovými specifiky, často je něčím překrytý nebo kontaminovaný.
  • Takže to, co považujeme za islám, má ve skutečnosti mnohdy k islámu daleko, a to i přesto, že samy ty společnosti se považují za naprosto pravověrné. Já jsem třeba studoval v Afghánistánu a zjistil jsem, že tady nerozhoduje islám, ale kmenové tradice.
  • Tím nechci říci, že by Afghánci muslimové nebyli. Oni jsou a taky jsou přesvědčeni, že největší hodnotou je islám, a proto říkají: Všechno, co děláme, je islám. Ale není.

 

Já, muslim…

 

Evropané se ovšem vesměs dívají na islám negativně…

  • Já se nedivím, že vnímáme islám negativně.
  • Je to kosmický či z jiného pohledu totalitní systém. Všechno se odvozuje od slova božího a Prorokova, hodnotový žebříček, který muslimové stavějí, říká, že jediné správné na světě je islám.
  • Evropská společnost má vlastní hodnotové žebříčky.
  • Ty jsou někdy takové, někdy makové, mění se, ale rozhodně nejsou v souladu s tou islámskou premisou…
  • Nemůže to jít dohromady už proto, že islám je neměnný systém, zatímco v Evropě pojímáme hodnoty jako něco, co se vyvíjí…

 

Podle vašeho názoru se tedy islám nemůže reformovat? Alespoň třeba k větší toleranci vůči nevěřícím?

  • Objevují se věřící, kteří by chtěli islám dostat do souladu s moderním světem, ale problém je, že se vždycky objeví skupina jiných muslimů, a ti řeknou něco jako: Bratři, to, co činíte, není podle svaté knihy! – Reformátoři se chytí za nos a stáhnou se.
  • Problém je, že oni v Alláha, boha, na rozdíl od Evropanů opravdu věří. A díky tomu se nakonec v hloubi duše zastydí a vrátí se k tomu původnímu.
  • Bojím se, že to je nezměnitelné…

 

Co my, Evropané, vlastně máme dělat, abychom si vybrali tu nejlepší ze špatných cest?

  • Jako muslim vám samozřejmě mohu říci jediné: Že jediná správná cesta je přijmout islám.

 

Dobrá, ale také jste Evropan…

  • Problém je, že normální vztah mezi muslimy a Evropou skončil někdy v době, kdy císařpán zahnal Turky od Vídně. Ten vztah byl tehdy alespoň upřímný – vy stojíte tady, my stojíme tady.
  • Jenže teď je Evropa v pasti lidských práv.
  • Tvrdí úplně hloupě třeba to, že existuje náboženská svoboda, ale zapomíná dodat, že ta může platit, jen pokud to náboženství vyhovuje určitým kritériím.

 

My přece věříme, že svoboda končí tam, kde začíná svoboda někoho jiného…

  • Co je to náboženství? To je přece víra v nadpřirozeno.
  • V případě islámu je to dokonce naprosté podřízení se nadpřirozenu.
  • Máme-li se podřizovat nějaké transcendentní síle, nemůžeme se ohlížet na to, že je ve hře svoboda někoho jiného.

 

Jak se tedy může islám se západní civilizací domluvit?

  • Cesta k toleranci mezi islámem a Západem je komplikovaná. Je to dáno už historií. Jak známo, islám vychází z toho, že tu byli proroci, kteří sdělovali lidem vůli boží. Jeden z nich byl i Ježíš a úplně posledním byl Mohamed.
  • Korán a jeho slovo v podobě sunny je proto tím posledním pramenem boží moudrosti, která je pro každého muslima závazná.
  • Problém ovšem je v tom, že je to tak dávno – že všichni muslimové v té době fungovali v islámském státě, nepočítalo se s tím, že by žili mimo něj.
  • Mohli ven zajíždět jako kupci nebo jako poslové, nepočítalo se ale s tím, že by mohli vytvářet enklávy v nemuslimské většině.
  • A už vůbec nepřipadalo v úvahu, že by žili v podřízeném postavení.

 

A jak je to s proklamovanou tolerancí vůči „lidem knihy“, tedy křesťanům a židům? Přiznám se, že mi to nejde dohromady s tím, že se také mluví o tom, že věřící má povinnost zabít nevěřícího.

  • Obojí v islámských svatých knihách je.
  • Zase to vychází z toho, že za Mohameda byl jen islámský stát (oblast míru) a nemuslimský zbytek světa (oblast války).
  • Islámský stát vyzýval nevěřící, aby se ve vlastním zájmu podrobili.
  • Učiní-li to, budou bezpečni jak před bohem, tak i před islámským státem a lidem.
  • A podrobení lidé jiné víry dostali skutečně právo vyznávat, co chtějí, a dokonce i velkou míru autonomie ve věcech občanskoprávních.
  • Když se museli muslimové stáhnout od Vídně, bylo uznáno, že může existovat i třetí oblast, oblast příměří.
  • Muslimští učenci to tak mohli definovat, protože v sunně se praví o tom, že Mohamed také uzavřel na neurčitou dobu s nevěřícími příměří.
  • Islám proto mohl uznat příměří jako institut.
  • Takové příměří může trvat stovky let. Nikdy to ale neznamená smíření.

 

Když to takhle formulujete, myslím, že je těžké být muslimem a Evropanem. Necítíte se rozpolcen?

  • Pochopitelně, že cítím. Můžete to brát tak, že třeba vidím svou roli ve zprostředkování objektivních informací neislámské veřejnosti. Některé třeba budou pro někoho šokující nebo těžko přijatelné, důležité ale je, aby byly přímo od pramene…

 

Vy jste nyní přeložil zásadní muslimskou knihu – reprezentativní výběr ze sunny, Zahrady spravedlivých. Co to vlastně je?

  • Sunna je po koránu druhý nejdůležitější pramen islámu. Zachycuje příběhy z Prorokova života. Pro muslimské právo, šaríju, má naprosto zásadní význam. Je velmi podrobná, člověk tam najde rady o modlitbách, o chování k ženám i o tom, že nemá chodit v jednom sandálu.

 

Všichni vědí, že muslimové se dělí na sunnity a šíity. Znamenají tyto názvy, že šíité sunnu neuznávají?

  • To rozhodně ne. Šíité také akceptují sunnu, některé příběhy jsou pro ně ale neautentické. Šíitský islám je také mnohem pružnější, proto je schopen lepšího soužití s nemuslimy. Uznává se v něm totiž, že v islámské věrouce není úplně jednoduché se vyznat.
  • Tam, kde třeba tápete, máte povinnost obrátit se na učence znalého věci. Takhle se to děje třeba v Íránu.
  • Důležité je, že radící učenec musí být žijící, aby jeho odpověď byla na výši doby – nestačí hledat odpověď v nějakém rukopise.
  • Navíc, pokud bude věřící s odpovědí vědce nespokojen, může se obrátit na jiného mudrce.

 

Autor článku Dušan Spáčil – MF plus 

 

Pallywood

Dokument popisující jakým způsobem byly inscenovány zprávy o tzv. izraelských zvěrstvech, které přinesla mezinárodní média, a které byly následně muslimy využity k obhajobě druhé intifády.

 

 

st@tll 2010

 

Vážení čtenáři, Atllanka je i na Facebooku, kde je součástí mnoha různých skupin. Pokud máte zájem a chcete v diskuzi vyjádřit svůj názor na přečtený text, obrázek, video či informaci, nebo jen prostě chcete šířit dál, tu u vrchnosti tolik nepopulární, pravdu, pak neváhejte, přidejte se: pište a nebo jen čtěte, rádi vás na našich stránkách a ve skupinách uvítáme. Jde především o Vaši budoucnost, tak nestůjte mimo

 

Související texty:

Upozornění redakce:

  • Podtrhaná slova v textu jsou odkazy, které jsou důležité, čtěte tedy prosím i je. Pod celým textem pak jsou odkazy vedoucí na články související s tématem, text doplňují, nebo jsou jeho pokračováním. Nemáte-li čas číst texty na našem webu pořádně, nečtěte nás raději vůbec! Děkujeme.

Čtěte také:

 

Navštivte archiv textů   Vstup do diskuze zde 

 

Zhlédněte Inkubátor Atllanky   Atllanka Vás vítá – Welcome

 

Komentáře na našem webu se zobrazují s určitým zpožděním, omlouváme se Vám, ale je to nezbytná ochrana před hulváty a hlavně před reklamním spamem…

 



pošli na vybrali.sme.sk jaggni to! Linkuj.cz pridej.cz

««« Předchozí text: Šaháda aneb Jak se konvertuje k islámu Následující text: Jak vidí islám Geert Wilders - část I. »»»

Atllanka | Čtvrtek 16. 12. 2010, 21.26 | Islamizace, Videa, EU | trvalý odkaz | vytisknout | 3746x

Komentáře k textu

Rss komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentář
[1] Atllanka děkuje
Atllanka Pondělí 2. 06. 2008, 15.22

Atllanka děkuje D.S. :)

[2] ta inscenace
Zuzana mejl Pátek 17. 12. 2010, 17.35

toho izraelskeho hrichucineni......To je teda sila. Podvody. A samozrejme to lidi zerou tak, jak se jim to krmi. Ach, ach, ach…

Nelze přidávat nové komentáře.